Library academic Education brasilian in perspective
Keywords:
Librarianship, Librarian, information professional, training, curriculumAbstract
Historical aspects of library training in Brazil are introduced. It presents technology as a challenge to the training of this professional. Understands the mediation of information as a process of interference in your professional performance. The method used in this study is qualitative bibliographical research on topics linked to library training, the influence of the globalized economy on this training and the constitution of information mediation as a process linked to professional competence. The results are not conclusive as it is a theoretical review, but it is identified that librarians, in Brazil, have latent challenges that influence their professional profile.
References
ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. Mediação da informação: ampliando o conceito de disseminação. In: Encuentro de Educadores e Investigadores en Bibliotecologia, Archivologia, Ciências de la Información y de la Documentación de Iberoamérica y el Caribe (EDIBCIC), 7., 2006, Marília. Anais […]. Marilia: UNESP, 2006. Disponível em: https://edicic.org/encuentros-y-eventos/encuentros-edicic/. Acesso em: 12 jun. 2024.
ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. Mediação da informação e múltiplas linguagens. Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, Brasília, v. 2, n. 1, p.89-103, jan./dez. 2009.
ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco. Mediação da informação: um conceito atualizado. In: BORTOLIN, Sueli; SANTOS NETO, João Arlindo dos; SILVA, Rovilson José da. Mediação oral da informação e da leitura. Londrina: Abecin, 2015a. Cap.1, p. 9-32.
ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco. Conservadorismo e revolução (ou reformismo) na Biblioteconomia e na Ciência da Informação. Divers@: Revista Eletrônica Interdisciplinar, Matinhos, v. 8, n. 2, p. 132-144, jul./dez. 2015b.
ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de; BORTOLIN, Sueli. Mediação da informação e da leitura. In: SILVA, Terezinha. Elisabeth da (org.). Interdisciplinaridade e transversalidade em Ciência da Informação. Recife: Nectar, 2008. p. 67-85.
AMARO, Bianca. O bibliotecário e o seu relacionamento com a tecnologia. In: RIBEIRO, Anna Carolina Mendonça Lemos; FERREIRA, Pedro Cavalcanti Gonçalves. Bibliotecário do século XXI: pensando o seu papel na contemporaneidade. Brasília: Ipea, 2018.
CASTRO, Cesar. História da Biblioteconomia brasileira. Brasília: Thesaurus, 2000.
CHAUÍ, Marilena. Cultura e democracia. Crítica y Emancipación, Buenos Aires, v. 1, n. 1, p. 53-76, junio, 2008.
DARNTON, Robert. A questão dos livros: passado, presente e futuro. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
GLEICK, James. A informação: uma história, uma teoria, uma enxurrada. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.
GUIMARÃES, José Augusto Chaves. O profissional da informação sob o prisma da sua formação. In: VALENTIM, Marta Lígia Pomim (org.). Profissionais da informação: formação, perfil e atuação profissional. São Paulo: Polis, 2000. Cap. 2, p. 53-70.
HUBNER, Marcos Leandro Freitas; SILVA, José Fernando Modesto; ATTI, Alessandra. Origens do ensino de Biblioteconomia no Brasil. Biblos: Revista do Instituto de Ciências Humanas e da Informação, Rio Grande, v. 35, n. 01, p. 331-349, jan./jun., 2021.
LOPES, Maria Immacolata Vassallo de Lopes. Mediação e recepção. Algumas conexões teóricas e metodológicas nos estudos latino-americanos de comunicação. Matrizes, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 65-80, jan./jun., 2014.
MARQUETIS, Eliana Marciela. Competência em informação: identificação das competências do bibliotecário enquanto gestor da informação sob a ótica do usuário. In: Leonardo Fernandes Souto, organizador. (org.). Gestão da Informação e conhecimento: práticas e reflexões. Rio de Janeiro: Interciência, 2014, p. 89-116.
MCGARRY, Kevin. O contexto dinâmico da informação. Brasília: Briquet de Lemos/Livros,
MUELLER, Suzana Pinheiro Machado. O ensino de Biblioteconomia no Brasil. Ciência da Informação, Brasília, v. 14, n. 1, p. 3-15, jan./jun., 1985.
MUELLER, Suzana Pinheiro Machado. Perfil do bibliotecário, serviços e responsabilidades na área de informação e formação profissional. Revista de Biblioteconomia de Brasília, Brasília, v. 17, n. 1, p. 63-70, jan./jun., 1989.
PIRELA MORILLO, Johann; DELGADO, Francys. Dimensiones de los procesos de mediación del conocimiento: contribución para un discurso interdisciplinario en ciencias de la información. In: RENDÓN ROJAS, Miguel Ángel (coord.). La mediación en el campo informativo documental. México (DF): UNAM, Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información, 2017. p. 33-52.
PIRES, Hugo Avelar Cardoso; PAULA, Claudio Paixão Anastácio de. As mudanças curriculares da Biblioteconomia brasileira e suas relações com a generificação da profissão bibliotecária. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 20, e022008, jan./dez., 2022.
PRADO, Marcos Aparecido Rodrigues do. Acolhimento e receptividade pela mediação da informação. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 19, p. 1-36, jan./dez., 2023.
RUSSO, Laura Garcia Moreno. A Biblioteconomia brasileira: 1915-1965. Rio de Janeiro: Instituto Nacional de Livro, 1966.
SANTA ANNA, Jorge. O futuro do profissional bibliotecário: desmistificando previsões exageradas. Biblionline, João Pessoa, v. 10, n. 2, p. 1-16, 2014.
SANTAELLA, Lucia. Linguagens líquidas na era da mobilidade. São Paulo: Paulus, 2007.
SANTOS, Jussara Pereira. O moderno profissional da informação: o bibliotecário e o seu perfil face aos novos tempos. Informação & Informação, Londrina, v. 1, n. 1, p.5-13, jan./jun., 1996.
SANTOS, Jussara Pereira. O perfil do profissional bibliotecário. In: VALENTIM, Marta Lígia Pomim (org.). Profissionais da informação: formação, perfil e atuação profissional. São Paulo: Polis, 2000. Cap. 5, p. 107-118.
SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. Rio de Janeiro: Record, 2011.
SILVEIRA, Fabrício José Nascimento da. Biblioteca como lugar de práticas culturais: uma discussão a partir dos currículos de Biblioteconomia no Brasil. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Ciência da Informação, Belo Horizonte, 2007.
SIMEÃO, Elvira. Comunicação extensiva e informação em rede. Brasília: Universidade de Brasília; Departamento de Ciência da Informação e Documentação, 2006.
TANUS, Gabrielle Francinne de S. C. (Re)vistando os caminhos do ensino da Bibliotecononomia no Brasil. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, v. 14, n. esp. 45 anos, p. 171-194, 2018.
VALENTIM, Marta Lígia Pomim. Profissional da informação: formação, perfil e atuação profissional. In: VALENTIM, Marta Lígia Pomim (org.). Profissionais da informação: formação, perfil e atuação profissional. São Paulo: Polis, 2000. Introdução, p. 7-30.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Anais do Seminário Internacional de Informação, Tecnologia e Inovação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores que tiverem seus trabalhos submetidos e publicados concordam que mantêm os respectivos direitos autorais e concedem ao Seminário Internacional de Informação, Tecnologia e Inovação (SITI) o direito de publicação simultaneamente disponibilizada de acordo com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.