Science communication at the federal public university
brief post-Covid-19 pandemic considerations
Keywords:
scientific dissemination, federal public universities, scientific knowledge, Covid-19Abstract
The Covid-19 pandemic highlighted the need for scientific knowledge to be closer to society. During this period, researchers from federal public universities shared the steps taken by science and informed the population on how to deal with the adverse moment of public health. Based on a bibliographic survey, through an exploratory and qualitative study, the work aims to discuss science and scientific dissemination in the context of public universities, responsible for most of the research carried out in the country. It intends to contribute to the understanding of the theme and the importance of institutional implementation of the activity in the university environment.
References
AGÊNCIA Brasil. Organização Mundial da Saúde declara pandemia de coronavírus. Brasília: EBC, 2020. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/geral/noticia/2020-03/organizacao-mundial-da-saude-declara-pandemia-de-coronavirus. Acesso em: 20 de jul. 2023.
ALBAGLI, S. Divulgação científica: informação científica para a cidadania? Ciência da Informação, Brasília, v. 25, n. 3, p. 396-404, set./dez. 1996. Disponível em: https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/639. Acesso em: 30 jul. 2023.
BUENO, W. C. Comunicação científica e divulgação científica: aproximações e rupturas conceituais. Informação & Informação, Londrina, v. 15, n. esp., p. 1-12. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/6585/6761. Acesso em: 31 jul. 2023.
BUENO, Wilson da Costa. Jornalismo científico: conceito e funções. Ciência e Cultura, v. 37, n. 9, p. 1420-7, 1985. Disponível em: https://biopibid.paginas.ufsc.br/files/2013/12/Jornalismo-cient%C3%Adfico-conceito-e-fun%C3%A7%C3%A3o.pdf. Acesso em: 31 jul. 2023.
CAPURRO, R.; HJORLAND, B. O conceito de informação. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 12, n. 1, p. 148-207, jan./abr. 2007. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22360. Acesso em: 29 maio 2023.
CENTRO DE GESTÃO E ESTUDOS ESTRATÉGICOS (CGEE). Percepção pública da C&T no Brasil – 2019. Resumo executivo. Brasília, DF: 2019. 24p. Disponível em: https://www.cgee.org.br/documents/10195/4686075/CGEE_resumoexecutivo_Percepcao_pub_CT.pdf. Acesso em: 5 jun. 2023.
CRESWELL, J. W. 2007. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.
ESCOBAR, H. Fábricas de conhecimento: o que são, como funcionam e para que servem as universidades públicas de pesquisa. Jornal da USP, 5 abr. 2019. Disponível em: https://jornal.usp.br/ciencias/fabricas-de-conhecimento/#:~:text=A%20maior%20parte%20da%20ci%C3%AAncia%20no%20Brasil%20%C3%A9,come%C3%A7am%20a%20trabalhar%20com%20pesquisa%20j%C3%A1%20na%20gradua%C3%A7%C3%A3o. Acesso em: 5 jun. 2023.
FALCÃO, H. G.; OLIVEIRA, T.; ARAÚJO, R. F. Perspectivas multidisciplinares sobre ‘desinformação’ em ciência e saúde. Reciis: Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde, Rio de Janeiro, v. 16, n. 2, p. 209-214, abr./jun. 2022. Disponível em: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/3361. Acesso em: 30 jul. 2023.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
KÖCHE, J. C. Fundamentos de Metodologia Científica: teoria da ciência e iniciação à pesquisa. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
KUHN, T. S. A estrutura das revoluções científicas. 12. ed. São Paulo: Perspectiva, 2013.
KUNSCH, Margarida Maria Krohling. Divulgação científica: missão inadiável da Universidade. Logos: Comunicação e universidade, v. 3, n. 1, p. 46-47, 1996. Disponível em: https://www.eca.usp.br/acervo/producao-academica/000952253.pdf. Acesso em: 1 ago. 2023.
MASSARANI, L.; MOREIRA, I. C. Divulgación de la ciencia: perspectivas histór
icas y dilemas permanentes. Quark, n. 32, p. 30-35, abr./jun. 2004. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/37761776_Divulgacion_de_la_ciencia_perspectivas_historicas_y_dilemas_permanentes. Acesso em: 30 maio 2023.
MASSARANI, L. et al. Infodemia, desinformação e vacinas: a circulação de conteúdos em redes sociais antes e depois da COVID-19. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v. 17, n. 1, e5689, maio 2021. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/5689/5286. Acesso em: 1 ago. 2023.
MCLUHAN, M. O meio é a mensagem. In: MCLUHAN, M. Os meios de comunicação como extensões do homem. São Paulo: Cultrix, 1969. p. 21-37.
MOREIRA, I. C.; MASSARANI, L. Aspectos históricos da divulgação científica no Brasil. In: MASSARANI, L.; MOREIRA, I. C.; BRITO, F. Ciência e Público caminhos da divulgação científica no Brasil. Rio de Janeiro: Casa da Ciência/UFRJ, 2002. p. 43-64. Disponível em: https://www.museudavida.fiocruz.br/images/Publicacoes_Educacao/PDFs/cienciaepublico.pdf. Acesso em: 30 maio 2023.
MORIN, E. Ciência com consciência. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005.
MUELLER, S.; CARIBÉ, R. C. V. A comunicação científica para o público leigo: breve histórico. Informação & Informação, Londrina, v. 15, n. 1esp, p. 13-30, 2010. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/6160/6780. Acesso em: 29 maio 2023.
NASCIMENTO, I. L. G. et al. A divulgação científica sobre a Covid-19 no Instagram: uma análise qualitativa das ações presentes no perfil institucional da Universidade Federal de Alagoas em 2020. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 22., 2022, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: FURGS 2022. Disponível em https://enancib.ancib.org/index.php/enancib/xxiienancib/schedConf/presentations. Acesso em: 29 jul. 2023.
SARDENBERG, L. F.; BUOGO, S. Chefe da Organização Mundial da Saúde declara o fim da COVID-19 como uma emergência de saúde global. Nações Unidas Brasil, 5 maio 2023. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/230307-chefe-da-organiza%C3%A7%C3%A3o-mundial-da-sa%C3%Bade-declara-o-fim-da-covid-19-como-uma-emerg%C3%Aancia-de-sa%C3%Bade. Acesso em: 5 ago. 2023.
SANTOS, B. S. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. Novos Estudos, 79, p. 71-94, nov. 2007. Disponível em: Disponível em: https://journals.openedition.org/rccs/pdf/753. Acesso em: 24 de jun. 2023.
SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 2013.
TARGINO, M. G.; TORRES, N. H.; Comunicação científica além da ciência. Ação Midiática: Estudos em Comunicação, Sociedade e Cultura, jul. 2014. Disponível: em https://revistas.ufpr.br/acaomidiatica/article/view/36899. Acesso em: 4 jun. 2023.
WORLD HEALTH ORGANIZATION (WHO). WHO third global infodemic management conference: whole-of-society challenges and approaches to respond to infodemics, october–december 2020. Geneva: World Health Organization, 2021. Disponível em: https://www.who.int/publications/i/item/9789240034501. Acesso em: 1 ago. 2023.
WESTIN, R. Corte de verbas da ciência prejudica reação à pandemia e desenvolvimento do país. Agência Senado, 25 set. 2020. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/noticias/infomaterias/2020/09/corte-de-verbas-da-ciencia-prejudica-reacao-a-pandemia-e-desenvolvimento-do-pais. Acesso em: 28 jul. 2023.
ZIMAN, J. M. Conhecimento Público. São Paulo: Edusp, 1979.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores que tiverem seus trabalhos submetidos e publicados concordam que mantêm os respectivos direitos autorais e concedem ao Seminário Internacional de Informação, Tecnologia e Inovação (SITI) o direito de publicação simultaneamente disponibilizada de acordo com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.