Health literacy
the voice of the community in the BiblioSUS network
Keywords:
health literacy, health promotion, library network, study of users and communitiesAbstract
It presents aspects relating to Health Literacy within the libraries of the BiblioSUS Network of the Brazilian Ministry of Health. The general objective is to verify the health information needs of people in the community, in the process of accessing, searching and using information in relation to quality of life and health promotion. The methodological framework uses qualitative and quantitative approaches. The results demonstrate that advancing to higher levels of health literacy would provide better management and knowledge about one's own health, that of the family and the community.
References
BARI, Valéria Aparecida. A inclusão social e a competência informacional: uma situação universitária. Interdisciplinar - Revista de Estudos em Língua e Literatura, São Cristóvão, Sergipe, v. 11, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/interdisciplinar/article/view/1277. Acesso em: 6 dez. 2024.
BRASIL. Ministério da Saúde. Rede BiblioSUS. 2015. Disponível em: http://bibliosus.saude.gov.br/index.php/apresentacao. Acesso em: 23 mar. 2024.
CRESWEL, J. W. Projeto de Pesquisa: método qualitativo, quantitativo e misto. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.
CUNHA, Murilo Bastos da; AMARAL, Sueli Angelica do Amaral; DANTAS, Edmundo Brandão. Manual de estudo de usuários da informação. São Paulo: Atlas, 2015.
DIAS, Maria Matilde Kronka; PIRES, Daniela. Usos e usuários da informação. São Carlos: EdUFSCar, 2004.
DUDZIAK, Elisabeth Adriana. Information Literacy: princípios, filosofia e prática. Ciência da Informação, Brasília, v. 32, n. 1, p. 23-35, 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ci/v32n1/15970.pdf. Acesso em: 19 jun. 2024.
FUNDAÇÃO BIBLIOTECA NACIONAL. Biblioteca Pública : princípios e diretrizes. Rio de Janeiro: FBN, 2000. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/366/o/diretrizes_biblioteca_publica.pdf. Acesso em: 27 jun. 2024.
GASQUE, Kelley Cristine Gonçalves Dias. Letramento Informacional: pesquisa, reflexão e aprendizagem. Brasília: FCI/UnB, 2012.
GRAY, D. E. Pesquisa no Mundo Real. 2. ed. Porto Alegre: Penso, 2012.
KNECHTEL, Maria do Rosário. Metodologia da Pesquisa em Educação: uma abordagem teórico-prática dialogada. Curitiba: Intersaberes, 2014.
MARQUES, João Pedro Duarte. Literacia em Saúde: avaliação através do European Health Literacy Survey em português num serviço de internamento hospitalar. 92 f. 2015. - Dissertação (Mestrado em Gestão dos Serviços de Saúde) - ISCTE Business School, Instituto Universitário de Lisboa, Lisboa, 2015.
MICHEL, Maria Helena. Metodologia e Pesquisa Científica em Ciências Sociais. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2009.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O Desafio do Conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec Editora, 2014.
PEDRO, Ana Rita; AMARAL, Odete; ESCOVAL, Ana. Literacia em saúde, dos dados à ação: tradução, validação e aplicação do European Health Literacy Survey em Portugal. Revista Portuguesa de Saúde Pública, [s.l.], v. 34, n. 3, 2016. p. 259–275. Disponível em: http://www.scielo.mec.pt/pdf/rpsp/v34n3/v34n3a08.pdf . Acesso em: 13 mar. 2024.
SABOGA-NUNES, Luis et al. Literacia para a Saúde: origens e implicações do conceito. In: SANOGA-NUNES, Luis et al. (org.). O Papel da Literacia para a Saúde e Educação para a Saúde na Promoção da Saúde. Curitiba: Editora CRV, 2019. p. 13-31.
SANTINI, Luciane Alves; MORO, Eliane Lourdes da Silva; ESTABEL, Lizandra Brasil. Literacia em Saúde: possibilidades de desenvolvimento a partir de ações de letramento informacional. Revista Brasileira de Pós-Graduação, [s. l.], v. 17, n. 37, p. 1-19, 2021. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/1784. Acesso em: 27 jun. 2024.
SANTOS, Luiz Fernando Amaral dos. Apostila Metodologia da Pesquisa Científica II. São Paulo: Faculdade Metodista de Itapeva, 2006.
WORLD HEALTH ORGANIZATION (org.). Health Literacy: the solid facts. Copenhagem: World Health Organization, 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Anais do Seminário Internacional de Informação, Tecnologia e Inovação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores que tiverem seus trabalhos submetidos e publicados concordam que mantêm os respectivos direitos autorais e concedem ao Seminário Internacional de Informação, Tecnologia e Inovação (SITI) o direito de publicação simultaneamente disponibilizada de acordo com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.