Chatbots in perspectives

mapping digital informational (in)accessibility

Authors

Keywords:

chatbot – perspectives, accessibility in chatbots, accessible conversational agents, digital informational accessibility, systematic mapping

Abstract

The research aimed to investigate conversational agents in the Latin American scenario, starting from the research question: What are the main perspectives of chatbots in facing the lack of accessibility to information in the context of Latin America? An exploratory and descriptive research was conducted with a qualitative approach, using the technique of Systematic Mapping. There are four axes of analysis focused on: informational contexts, sectors, applications, and levels/types of accessibility perceived in the 12 works retrieved from the OpenAlex database between 2020 and 2023. The results highlight few levels of universal accessibility identified in the articles.

Author Biographies

  • Rosiene Marques Vieira , Universidade Federal de Alagoas

    Mestra em Ciência da Informação e Graduada em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Alagoas.

  • Ronaldo Ferreira de Araujo, Universidade Federal de Alagoas

    Doutor, mestre e graduado em Ciência da Informação. Professor do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal de Alagoas.

References

ANDRADE, Quele da S.; SILVA, Camila B. da. Revisão da literatura sobre assistentes virtuais para apoio psicológico utilizando inteligência artificial. In: ESCOLA REGIONAL DE COMPUTAÇÃO BAHIA, ALAGOAS E SERGIPE (ERBASE), 23., 2023, Ilhéus. Anais [...]. Ilhéus: 2023.

ARAÚJO, Carlos A. Ávila. O que é ciência da informação. Belo Horizonte: KMA, 2018.

BARBOSA, Cecília Vital Torres. Chatbots e acessibilidade: uma investigação sobre a acessibilidade dos assistentes virtuais com enfoque em pessoas com deficiência visual. 2019. Dissertação (Mestrado em Design) – Centro de Artes e Comunicação. Universidade Federal de Pernambuco, 2019.

BERTAGLIA, Rosi. Acessibilidade: exemplos, tipos e como se enquadrar às normas? Hand talk blog. 2024. Disponível em: https://www.handtalk.me/br/blog/acessibilidade-exemplos/. Acesso em: 30 maio. 2024.

BRASIL. Senado Federal. Senado aprova PEC que acrescenta inclusão digital entre direitos e garantias fundamentais. 02 jun. 2022, 14h04. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/noticias/materias/2022/06/02/senado-aprova-pec-que-acrescenta-inclusao-digital-entre-direitos-e-garantias-fundamentais. Acesso em: 24 jul. 2024.

CAMPELO, Victor Eulálio Souza. Telessaúde como eixo organizacional no enfrentamento ao COVID-19. Jornal de Ciências da Saúde do Hospital Universitário da Universidade Federal do Piauí, v. 3, n. 4, 2020.

CARAN, Gustavo Miranda; BIOLCHINI, Jorge Calmon de Almeida. Fatores de acesso à informação para a promoção da saúde do deficiente visual: um mapeamento sistemático da literatura. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM PÓS-GRADUAÇÃO EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 16., 2015, João Pessoa. Anais [...] João Pessoa: UFPB, 2015.

CARRERA, Fernanda; KRÜGER, Priscila. Publicidade inteligente: convergências entre os chatbots e as marcas. Signos do Consumo, v. 12, n. 1, p. 27–41, 2020.

CASTOR, Emiliano Carlos S.; FERNANDES, Adriana Lopes; MOTTA, Ana Carolina G. D; GARCIA, Rodrigo Batista; LIMA, Artemiso Ferreira. Chatbot: impactos no ambiente acadêmico de uma universidade do Rio de Janeiro. P2P e Inovação, Rio de Janeiro, v. 8, n. 1, p. 71–92, 2021.

COMARELLA, Rafaela Lunardi.; CAFÉ, Lígia Maria Arruda. Chatterbot: conceito, características, tipologia e construção. Informação & Sociedade, v. 18, n. 2, 2008.

CORRADI, Juliane Adne Mesa. Ambientes informacionais digitais e usuários surdos: questões de acessibilidade. 2007. 214 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2007.

CRUZ, Leôncio Teixeira. ALENCAR, Antonio Juarez. SCHMITZ, Eber Assis. Assistentes Virtuais Inteligentes e Chatbots: um guia prático e teórico sobre como criar experiências e recordações encantadoras para os clientes da sua empresa. Rio de Janeiro: Brasport, 2018.

GIRÃO, Igor Peixoto Torres. Áudio games no processo de aprendizagem de deficientes visuais: análise sob o aspecto da mediação da informação. 2018, 149 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Universidade Federal do Ceará, Centro de Humanidades, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Fortaleza, 2018.

GOMES, Leonardo Geovani; OLIVEIRA, Hilda Carvalho de; CRUZ, Dhoi Almeida. Chatbots: aspectos de impacto para o desenvolvimento e avaliação. Disponível em: https://www.iadisportal.org/digital-library/chatbots-aspectos-de-impacto-para-o-desenvolvimento-e-avalia%C3%A7%C3%A3o. Acesso em: 17 mai. 2024. DOI: https://doi.org/10.33965/ciawi_ciaca2021_202110l003.

GUIMARÃES, Leila Jane Brum Lage Sena. Chatbot em Contexto: Design de experiência do usuário aplicado à recuperação da informação no catálogo de teses e dissertações da CAPES, 2023. Tese (Doutorado em Usuários, Gestão do Conhecimento e Práticas Informacionais) – Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Ciência da Informação, 2023.

IBGE. Pessoas com Deficiência 2022. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/media/com_mediaibge/arquivos/0a9afaed04d79830f73a16136dba23b9.pdf. Acesso em: 10 jul. 2023.

IBM. International Business Machines Corporation. O que é IA Conversacional? 2024. Disponível em: https://www.ibm.com/br-pt/topics/conversational-ai. Acesso em: 16 abr. 2024.

MONTEIRO, Mateus de S.; BATISTA, Gabriely O. da S.; SALGADO, Luciana C. de Castro. Investigating usability pitfalls. Brazilian and Foreign governmental chatbots. Journal on Interactive Systems, 2023, v. 14, n. 1, p. 331–340, 2023.

MORAES NETO, Antônio Justiniano; SILVA, Clênio E.; ANJOS, William F.; DORÇA, Fabiano A. Uma abordagem baseada em dados abertos conectados e chatbot para disponibilizar o catálogo de cursos da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO (SBIE), 31, 2020, Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020. p. 1263-1272. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2020.1263.

OLIVEIRA, Cynthya L. T.; ARAÚJO, Lucas P. M.; MANZATO, Marcelo Garcia; RODRIGUES, Kamila Rios da Hora. Interfaces conversacionais e requisitos de acessibilidade: um estudo com usuários idosos. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE FATORES HUMANOS EM SISTEMAS COMPUTACIONAIS (IHC), 22., 2023, Maceió. Anais [...]. Maceió: Sociedade Brasileira de Computação, 2023. p. 170-174.

PERUCHINI, Melise. Chatbot para Facebook Messenger: assistente virtual de uma página institucional universitária = Chatbot for Facebook Messenger: virtual assistant of a university institutional page. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 1, p. 88425–88439, 2020.

RAMOS-CARVALHO, Priscila; GOUVEIA, Fábio C.; RAMOS, Marcos G. Inteligência artificial: análise bibliométrica de pesquisas acadêmicas, currículos lattes e grupos de pesquisa do conselho nacional de desenvolvimento científico e tecnológico. Informação & Informação, v. 27, p. 55-85, 2022.

SANTOS, André de Mendonça; SILVA, Natália Macêdo. Análise da qualidade na prestação de serviços jurídicos: um estudo de caso utilizando a matriz SWOT. Brazilian Journal of Production Engineering, v. 9, n. 2, p. 180-197, 2023.

SASSAKI, Romeu Kazumi. Inclusão: construindo uma sociedade para todos. 8. ed. Rio de Janeiro: WVA, 2010. 180 p. ISBN 9788585644116.

VILLALOBOS, Ana Paula de Oliveira; FONTOURA, Ricardo Veloso. A ferramenta SmartJud do processo judicial eletrônico: uma interface entre a Ciência da Informação e a Inteligência Artificial. Revista Informação na Sociedade Contemporânea, v. 6, n. 1, p. e27655, 2022.

W3C. World Wide Web Consortium. Diretrizes de Acessibilidade para Conteúdo Web (WCAG) 2.2. 2022. Disponível em: https://www.w3c.br/traducoes/wcag/wcag22-pt-BR/. Acesso em: 20 maio 2023a.

W3C. World Wide Web Consortium. Essential Components of Web Accessibility. Disponível em: https://www.w3.org/WAI/fundamentals/components/. Acesso em: 20 maio 2023b.

Published

2024-12-23

Issue

Section

EXT 2 - Informação, Comunicação e Processos Tecnol´ógicos

How to Cite

Chatbots in perspectives: mapping digital informational (in)accessibility. (2024). Seminário Internacional De Informação, Tecnologia E Inovação, 6, e178. https://observinter.al.org.br/index.php/siti/article/view/178