The training and scientific production of researchers at the Federal Institute of Alagoas
mapping the area of agricultural sciences
Keywords:
scientific production, agricultural sciences, IFALAbstract
This article aims to identify and relate the training and scientific production of researchers in the area of Agricultural Sciences at the Federal Institute of Alagoas (IFAL). Research is classified as descriptive, quantitative and qualitative because it measures data and, at the same time, describes phenomena. Three analytical variables were used: teacher training, articles published in scientific journals and research projects developed or in progress by teachers in the Agricultural Sciences area at IFAL. It was noticed that teachers have both undergraduate and postgraduate training (Masters and Doctorate) in the area of Agricultural Sciences. It was found that some of the teachers do not have complete training (Masters and Doctorate) and, in addition, have low scientific production.
References
ARAUJO, R. F. de; FURNIVAL, A. C. M. Comunicação científica e atenção online: em busca de colégios virtuais que sustentam métricas alternativas. Informação & Informação, [S. l.], v. 21, n. 2, p. 68–89, 2016. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/27297. Acesso em: 14 jun. 2024.
BACON, F. Da proficiência e o avanço do conhecimento divino e humano. São Paulo: Madras, 2006.
GARVEY, W. D. Communication - The Essence of Science: Facilitating Information Exchange Among Librarians, Scientists, Engineers, Students. New edition ed. Oxford New York: Pergamon Press, 1979.
LEITE, F. T. Metodologia Científica: métodos e técnicas de pesquisa (Monografias, Dissertações, Teses e Livros). Aparecida-SP: Ideias e letras, 2008.
PRICE, D. de S. O desenvolvimento da ciência: análise histórica, filosófica, sociológica e econômica. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos, 1976.
ROMANOWSKI, J. P. Formação e profissionalização docente. 3ª ed. Curitiba: Ibpex, 2007.
SILVA, E. B. F. da; SOUZA, E. D. A formação da autoria na produção colaborativa
na ciência da informação do Brasil. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência
da Informação, 18., 2017, Marília, Anais [...]. Marília, UNESP, 2017. Disponível em: http://enancib.marilia.unesp.br/index.php/XVIII_ENANCIB/ENANCIB/paper/viewFile/401/950. Acesso em: 30 jun. 2024.
SOUZA, E. D. A Ciência da Informação: fundamentos epistêmico-discursivos do campo científico e do objeto de estudo. Maceió: Edufal, 2015.
TARGINO, M. das G. Comunicação Científica: uma revisão de seus elementos básicos. Informação & Sociedade: estudos, [S. l.], v. 10, n. 2, 2000. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/ies/article/view/326. Acesso em: 14 jun. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Anais do Seminário Internacional de Informação, Tecnologia e Inovação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores que tiverem seus trabalhos submetidos e publicados concordam que mantêm os respectivos direitos autorais e concedem ao Seminário Internacional de Informação, Tecnologia e Inovação (SITI) o direito de publicação simultaneamente disponibilizada de acordo com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.