2021
the year marked by significant decline in Information Science production
Keywords:
Covid-19 Pandemic, Information Science, scientific productions, impactAbstract
This is an excerpt from the research "Information Science: what we have done, where we stand, and where we are going?" between the years 2013 and 2022. With an applied nature and a quantitative approach, it constitutes an exploratory study focused on a corpus formed by four A1-rated journals: "Dados"; "Informação e Sociedade: estudos"; "Perspectivas em Ciência da Informação"; and "Transinformação". The data analysis phase was guided by Text Mining techniques. It was found that the year 2021 exhibited a remarkably low production in the field due to the Covid-19 epidemic, which transformed life worldwide.
References
BORI/ELSEVIER. 2022: um ano de queda na produção científica para 23 países, inclusive o Brasil. 2022. Disponível em: https://abori.com.br/relatorios/2022-um-ano-de-queda-na-producao-cientifica-para-23-paises-inclusive-o-brasil/. Acesso em: 30 jun. 2024.
BRASIL. Ministério da Saúde. Brasil apresenta queda em casos e óbitos por Covid-19. Brasília: 2024. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/assuntos/noticias/2024/marco/brasil-apresenta-queda-em-casos-e-obitos-por-covid-19. Acesso em: 28 jun. 2024.
CALAZANS, Angélica Toffano Seidel. Qualidade da informação: conceitos e aplicações. Transinformação, v. 20, n. 1, p. 29–45, jan. 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tinf/a/hfvRLR68SKzJrtDQ3DqGKLw/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 30 jun. 2024.
GUSSO, Hélder Lima; ARCHER, Fernanda Bordignon; SAHÃO, Fernanda Torres; LUCA, Gabriel Gomes de; HENKLAIN, Marcelo Henrique Oliveira; PANOSSO, Mariana Gomide; BELTRAMELLO, Nádia Kienen Otávio; GONÇALVES, Valquíria Maria. Ensino superior em tempos de pandemia: diretrizes à gestão universitária. Educ. Soc., Campinas, v. 41, e238957, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/8yWPh7tSfp4rwtcs4YTxtfr/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 28 jun. 2024.
HONORATO, Gabriela de Souza; BORGES, Eduardo Henrique Narciso. O impacto da pandemia da covid-19 para o ensino superior no Brasil e experiências docentes e discentes com o ensino remoto. Revista Desigualdade & Diversidade, n 22, p. 137-179, 2022. Disponível em: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/61538/61538.PDF. Acesso em: 28 jun. 2024.
LANA, Raquel Martins; COELHO, Flávio Codeço; GOMES, Marcelo Ferreira da Costa; CRUZ; Oswaldo Gonçalves; BASTOS, Leonardo Soares; VILLELA, Daniel Antunes Maciel; CODEÇO, Cláudia Torres. Emergência do novo coronavírus (SARS-CoV-2) e o papel de uma vigilância nacional em saúde oportuna e efetiva. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 36, n. 3, p. e00019620, 2020. Disponível em: https://scielosp.org/article/csp/2020.v36n3/e00019620/pt/. Acesso em: 28 jun. 2024.
NOGUEIRA, Mauro Oddo; MOREIRA, Rafael de Farias Costa Moreira. A Covid deixa sequelas: a destruição do estoque de capital das micro e pequenas empresas com consequência da pandemia de Covid-19. Rio de Janeiro: IPEA, 2023. Disponível em: https://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/12149/1/TD_2894_web.pdf. Acesso em: 28 jun. 2024.
ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DA SAÚDE (OPAS). Excesso de mortalidade associado à pandemia de COVID-19 foi de 14,9 milhões em 2020 e 2021. 2022. Disponível em: https://www.paho.org/pt/noticias/5-5-2022-excesso-mortalidade-associado-pandemia-covid-19-foi-149-milhoes-em-2020-e-2021. Acesso em: 29 jun. 2024.
ZUCOLOTO, Valtencir. Escrita científica x ChatGPT. Semana da Pós-Graduação 2023. Palestra. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=hTOTi6UshHY. Acesso em: 16 mai. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Seminário Internacional de Informação, Tecnologia e Inovação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores que tiverem seus trabalhos submetidos e publicados concordam que mantêm os respectivos direitos autorais e concedem ao Seminário Internacional de Informação, Tecnologia e Inovação (SITI) o direito de publicação simultaneamente disponibilizada de acordo com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.