Challenges of brazilian university publishing houses in the digital scenario

Authors

Keywords:

e-books, publishing market, university publishing houses in Brazil, digital media

Abstract

This article presents the identification of the challenges faced by Brazilian university publishing houses in the digital scenario. This is a research of an observational nature, making use of bibliographic and documentary research, based on the publishers present in the membership register of the Brazilian Association of University Publishers. The challenges presented will be the perspectives of university publishers in relation to their target audience and the digital context in which they are inserted. The expected result is to draw an introductory picture of how Brazilian university publishing houses are developing in the digital sphere.

Author Biographies

  • Fernanda Lins de Lima, Universidade Federal de Alagoas

    Mestranda em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal de Alagoas.

  • Francisca Rosaline Leite Mota, Universidade Federal de Alagoas

    Doutora e mestra em Ciência da Informação, e graduada em Biblioteconomia. Professora do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal de Alagoas.

References

BUFREM, L. S. A política editorial como fundamento da prática. In: BUFREM, L. S. Editoras universitárias no Brasil: uma crítica para a reformulação da prática. São Paulo: Edusp, 2001. p.130-135.

BUZZETTO-MORE, N; SWEAT-GUY, R; ELOBAID, M. Reading in a digital age: E-books are students ready for this learning object?. Interdisciplinary Journal Of Knowledge & Learning Objects, v.3, p. 239-250, 2007.

DURÃO, P.; PEREIRA, M; F. As mudanças do mercado editorial com a presença da mídia digital. Revista Científica Digital Videre Futura, v. 02, ano 01, 2011.

FIGUEIREDO, A. B. O livro na Era Digital: o impacto das novas tecnologias no Mercado Editorial Brasileiro. Rio de Janeiro: UFRJ, 2005.

INFOMONEY. Prejuízo, calote, dívida: o apocalipse das livrarias brasileiras começou? 2018. Disponível em: https://www.infomoney.com.br/negocios/grandes- empresas/noticia/7572866/prejuizo-calote-divida-o-apocalipse-das-livrarias-brasileiras- comecou. Acesso em: 15 dez. 2018.

MARQUES NETO, J. C.; ROSA, F. G. Editoras universitárias: academia ou mercado? Reflexões sobre um falso problema. In: BRAGANÇA, A.; ABREU, M. (Org.). Impresso no Brasil: dois séculos de livros brasileiros. São Paulo: Unesp, 2011.

MARTINS, R. D. Obstáculos para Expansão do uso dos E-books na Sociedade Brasileira. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 14, n. 02, p. 279 – 297, 2016.

NELSON, M. R. E-books in Higher Education: Nearing the End of the Era of Hype? 2008. Disponível em: https://er.educause.edu/articles/2008/3/ebooks-in-higher-education-nearing- the-end-of-the-era-of-hype]. Acesso em: 25 out. 2022.

SILVESTRE, P.; BABOO. A. É o fim das livrarias. 2011. Disponível em: https://www.baboo.com.br/arquivo/hardware/e-o-fim-das-livrarias/. Acesso em: 15 dez. 2018.

SPINAK, E. Livros eletrônicos: mercado global e tendências – Parte I: a publicação – impressa e digital no contexto mundial. 2016. Disponível em: http://blog.scielo.org/blog/2016/06/22/livros-eletronicos-mercado-global-e-tendencias-parte-i- a-publicacao-impressa-e-digital-no-contexto-mundial/ . Acesso em: 22 out. 2022.

Published

2023-04-28

Issue

Section

EXT 2 - Informação, Comunicação e Processos Tecnol´ógicos

How to Cite

Challenges of brazilian university publishing houses in the digital scenario. (2023). Seminário Internacional De Informação, Tecnologia E Inovação, 4, e85. https://observinter.al.org.br/index.php/siti/article/view/85