scientific dissemination about Covid-19 on Instagram
uma análise sociolinguística das ações presentes no perfil institucional da Universidade Federal de Alagoas
Keywords:
scientific communication, health information, Covid-19, higher education institutions, social mediaAbstract
During the pandemic, federal universities played an important role through scientific communication. In this context, the Federal University of Alagoas used its social media to disseminate research related to the health emergency. This article aims to analyze the scientific communication about coronavirus disease 19 in the institutional profile of the Federal University of Alagoas on Instagram in 2020. This is a qualitative, descriptive study. Publications published in 2020 that met the inclusion criteria were analyzed. It was possible to perceive that the search for the adequacy of the pieces to the needs of the non-specialized public presents deficiencies.
References
ALBAGLI, S. Divulgação científica: informação científica para cidadania. Ciência da Informação, Brasília, v. 25, n. 3, 1996. Disponível em: https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/639. Acesso em: 29 jun. 2022.
BUENO, W. C. Comunicação científica e divulgação científica: aproximações e rupturas conceituais. Informação & Informação, Londrina, v. 15, edição especial, p. 1-12, 2010. Disponível em: https://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/6585. Acesso em: 29 jun. 2022.
FARIAS, J. N.; VAVASSORI, M. A; ARAÚJO, S. B. Os desafios da Assessoria de Comunicação da Ufal em tempos de pandemia: informação segura e engajamento da comunidade acadêmica. In: NASCIMENTO, E. M.; ABIO, G. E.; LIMA, R. M. F. S; SANTOS, V. L. P. (org.). Ufal conectada: formação e transformação digital em tempos de Covid-19. 1. ed. Maceió: Edufal, 2021. Cap. 6, p. 71-78.
KOCH, I. G. V. Desvendando os segredos do texto. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2015.
KOCH, I. G. V. O texto e a construção de sentidos. 10. ed. São Paulo: Contexto, 2020.
MAIA, E. P.; ROCHA, H. A. Ufal na luta pela vida. 1 ed. Maceió: Edufal, 2022.
MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais: configuração, dinamicidade e circulação. In: KARWOSKI, A. M.; GAYDECZKA, B.; BRITO, K. S. (org). Gêneros textuais: reflexões e ensino. 4. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
MARQUES, R. R. et al. Using online tools in participatory research with adolescents to promote civic engagement and environmental mobilization: the WaterCircle (WC) project. Environmental Education Research, v. 6, n. 7, p. 143-159, 2020. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13504622.2020.1776845. Acesso em: 04 set. 2022.
MUELLER, S. P. M. Popularização do Conhecimento Científico. DataGramaZero: Revista de Ciência da Informação, v.3 n.2, p. 29-40, 2002. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/5348. Acesso em: 04 set. 2022.
POSETTI, J. BONTCHEVA, K. Desinfodemia: decifrar a desinformação sobre a Covid-19. 1 ed. Brasília: Unesco, 2020.
TARGINO, M. G. Produção e comunicação científica como estratégias da formação profissional do cientista da informação. Ciência da Informação, Brasília, v. 45, n. 1, p. 127-140, 2016. Disponível em: https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1890/3425. Acesso em: 29 jun. 2022.
Published
Issue
Section
License
Os autores que tiverem seus trabalhos submetidos e publicados concordam que mantêm os respectivos direitos autorais e concedem ao Seminário Internacional de Informação, Tecnologia e Inovação (SITI) o direito de publicação simultaneamente disponibilizada de acordo com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.