Inclusion of people with disabilities

a study on the performannce of NAC/LAC-UFAL

Authors

Keywords:

inclusion, accessibility, People with Disabilities

Abstract

Social inclusion is a pressing activity in our midst, signaling the commitment of people and institutions to share access to all resources available to individuals with disabilities. This study aimed to identify the procedures developed by the Accessibility Center of the Federal University of Alagoas for the inclusion of people with disabilities in the university's pedagogical process. The methodology to be used will be guided by a descriptive and exploratory qualitative approach, using bibliographical research and local visits, presenting at the end, the results obtained and indicating suggestions to better serve these students with special needs.

Author Biographies

  • Djalba Joaquim dos Santos, Universidade Federal de Alagoas

    Mestrando em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Alagoas.

  • Nelma Camêlo de Araujo, Universidade Federal de Alagoas

    Doutora e mestra em Ciência da Informação, especialista em Gestão Estratégica da Informação, e Graduada em Biblioteconomia. Professora do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal de Alagoas.

References

ALVES, Aline da Silva; SACRAMENTO, Carolina. Curso acessibilidade e princípios dos SUS. Parte I. Módulo 3. Acessibilidade : barreiras e soluções. Rio de Janeiro : Fiocruz/Icict, 2019.

AMARAL, Ligia Assumpção. Sobre crocodilos e avestruzes. In: AQUINO, J. Diferenças e preconceitos na escola. SP: Sumus, p. 17. 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Construindo o Sistema Nacional Articulado de Educação: o Plano Nacional de Educação, diretrizes e estratégias; Documento Final. Brasília, DF: MEC, 2010. Disponível em: http://pne.mec.gov.br/images/pdf/CONAE2010_doc_final.pdf. Acesso em: 16 dez. 2023.

BRASIL. Palácio do Planalto. Lei nº. 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Diário Oficial [da] Repúblic a Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, 2000. Seção 1. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l10098.htm. Acesso em: 16 dez. 2023.

BRASIL. Palácio do Planalto. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015, Art. 28. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 15 dez. 2023.

CANDIDO, Eliane Aparecida Piza.; NASCIMENTO, Claudia Regina Siena do NASCIMENTO.; MARTINS, Morgana de Fátima Agostini. Acessibilidade na educação superior também envolve o trabalho pedagógico. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 11, n. esp. 2, p.1017-1033, 2016. Disponível em: https://dx.doi.org/10.21723/riaee.v11.esp2.p1017-1033. E-ISSN: 1982-5587. Acesso em: 16

out. 2023.

COSTA, Neli. Escola inclusiva: para quem? Editora Dialética, 2022.

CRESWELL, John W. Investigação Qualitativa e Projeto de Pesquisa-: escolhendo entre cinco abordagens. Porto Alegre: Penso Editora, 2014, 210 p.

GONÇALVES, Arlete Marinho. Núcleo de acessibilidade no ensino superior: práticas inclusivas com alunos com deficiência e transtornos funcionais específicos. Curitiba: Appris, 2017.

MELO, A. V. C.; ARAUJO, E. A. Competência informacional e gestão do conhecimento: uma relação necessária no contexto da sociedade da informação. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 12, n. 2, ago. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pci/a/yvPSN6Lc7VFcsqqLJWH8TrF/?lang=pt. Acesso em: 15 out. 2023.

RIBAS, João. Preconceito contra as pessoas com deficiência: as relações que travamos com o mundo. São Paulo: Cortez, p. 95. 2007.

SUAIDEN, Emir José. Inclusão social, v. 1, n. 1, 2005. Disponível em: https://repositorio.ibict.br/handle/123456789/256. Acesso em: 16 dez. 2023.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE ALAGOAS. Acessibilidade. 2023. Disponível em: https://ufal.br/estudante/assistencia-estudantil/nucleo-de-acessibilidade. Acesso em: 15 nov. 2023.

Published

2023-11-30

Issue

Section

EXT 2 - Informação, Comunicação e Processos Tecnol´ógicos

How to Cite

Inclusion of people with disabilities: a study on the performannce of NAC/LAC-UFAL. (2023). Seminário Internacional De Informação, Tecnologia E Inovação, 5, e106. https://observinter.al.org.br/index.php/siti/article/view/106