Encouraging reading in childhood education
a study in schools in the municipal education network of Barra de São Miguel
Keywords:
childhood education , encouraging reading, school libraryAbstract
The research aims to analyze how reading is encouraged in early childhood education in schools in the municipal education network of Barra de São Miguel. The methodology is characterized as descriptive with a quali-quantitative approach, the universe is the teachers of the municipal public network of early childhood education. The instrument for data collection was the questionnaire, applied by google forms in July 2023 and the data analysis was done by categories. Research data revealed that teachers carry out projects aimed at children's reading on a daily basis and 84.2% of teachers encourage students to get to know libraries. It is concluded that teachers from the children's education network in the municipality of Barra de São Miguel encourage students to read in a creative, participatory and playful way.
References
BARROS, Maria Helena T. C. de. O bibliotecário e o ato de ler. In: BARROS, Maria Helena
T. C. de; BORTOLIN, Sueli; SILVA, Roilson José da. Leitura: mediação e mediador. São Paulo: Ed. FA, 2006.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: [2023]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 10 jul. 2023.
BRASIL. Presidência da República. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 10 jul. 2023.
COELHO, Kesia; MACHADO, Mirian Almeida (org.). A importância da leitura na educação infantil: um estudo teórico. São Paulo: FAP, 2015. Disponível em: https://fapb.edu.br/wp-content/uploads/sites/13/2018/02/especial/4.pdf. Acesso em: 26 jun. 2023.
COLL, César; MARCHESI, Álvaro; PALACIOS, Jesús (org.). Desenvolvimento psicológico e educação: 2 psicologia da educação escolar. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2004.
CÔRTE, Adelaide Ramos e; BANDEIRA, Suelena Pinto. Biblioteca escolar. Brasília, DF: Briquet de Lemos/Livros, 2011.
COSTA, Dalianne Lobo. A percepção do professor quanto à importância da formação pedagógica para a atividade docente na educação infantil. Trabalho de Conclusão de Curso (Pedagogia), Universidade do Sul de Santa Catarina, 2018. Disponível em: https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/10106. Acesso em: 10 jul. 2023.
MORENO, G. L. História da profissionalização docente do professor de educação infantil após a lei de diretrizes e bases nacional brasileira nº 9394/96 á luz da imprensa periódica educacional. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 11., 2013, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: PUCPRESS, 2013. Disponível em: http://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2013/7412_4500.pdf. Acesso em:10 jul. 2023.
ROCHA, Eloisa Acires Candal. A pedagogia e a educação infantil. Revista Brasileira de Educação, n. 16, p. 27-34, jan./abr. 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n16/n16a03.pdf. Acesso em:15 jul. 2023.
SILVA, Rovilson José; BORTOLIN, Sueli (org.). Fazeres cotidianos na biblioteca escolar. 2. ed. São Paulo: ABECIN, 2018.
VERCELLI, Ligia de Carvalho Abões; STANGHERLIM, Roberta (org.). Formação de professores e práticas pedagógicas na educação infantil. Jundiaí: Paco editorial, 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores que tiverem seus trabalhos submetidos e publicados concordam que mantêm os respectivos direitos autorais e concedem ao Seminário Internacional de Informação, Tecnologia e Inovação (SITI) o direito de publicação simultaneamente disponibilizada de acordo com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.