Reception in the reference and information service
theoretical notes
Keywords:
welcoming, reference service, information mediationAbstract
The Reference Service has the potential to humanize the library's social relations, so it needs to be supported by principles that involve welcoming informational subjects. The objective of this research is to analyze the importance of user embracement in this service. Methodologically, this investigation outlines the bibliographic research in combination with the exploratory one, having as a source of information the Referential Database of Journal Articles in Information Science. The results obtained identified that user embracement as a thematic category is still incipient due to the few publications.
References
ALMEIDA, M. C. B. de. Planejamento de bibliotecas e serviço de informação. 2. ed. Brasília: Biquet de Lemos/Livros, 2005.
ALMEIDA JÚNIOR, O. F de. Biblioteca pública: avaliação de serviços. Londrina: Eduel, 2013. Disponível em: https://www.uel.br/editora/portal/pages/arquivos/biblioteca%20publica_digital.pdf. Acesso em: 5 jul. 2024.
ALMEIDA JÚNIOR, O. F de. Mediação da informação e múltiplas linguagens. Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, Brasília, v. 2, n. 1, p. 89-103, jan./dez. 2009.
ALMEIDA JÚNIOR, O. F de; BORTOLIN, S. Mediação da informação e da leitura. In: SILVA, Terezinha Elisabeth da (org.). Interdisciplinaridade e transversalidade em Ciência da Informação. Recife: Néctar, 2008. Cap. 3, p. 67-86.
BALBINOTTI, S. Desvendando os oito passos de Grogan em um processo de referência. Revista ACB, Florianópolis, v. 25, n. 3, p. 571-587, set./dez. 2020. Disponível em: https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/1713. Acesso em: 04 dez. 2024.
CAMARGO, E. P. de. Inclusão social, educação inclusiva e educação especial: enlaces e desenlaces. Ciência & Educação, Bauru, v. 23, n. 1, p. 1-6, jan./mar. 2017. Editorial. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/HN3hD6w466F9LdcZqHhMmVq. Acesso em: 4 dez. 2024.
CAVALCANTE, L. E. Mediação da leitura e alteridade na educação literária. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 30, n. 4, p. 1-14, out./dez. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.22478/ufpb.1809-4783.2020v30n4.57262. Acesso em: 4 dez. 2024.
FARIAS, M. G. G.; FREIRE, I. M. Ação de mediação para inclusão social de comunidades. Informação & Informação, Londrina, v. 16, n. 3, p. 76-95, jan./jun. 2011. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/17729. Acesso em: 4 dez. 2024.
FEITOSA, L. T. Complexas mediações: transdisciplinaridade e incertezas nas recepções informacionais. Informação em Pauta, Fortaleza, v. 1, n. 1, p. 98-117, jan./jun. 2016. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/3064/2695. Acesso em: 4 dez. 2024.
FIGUEIREDO, N. M. de. Serviços de referência & informação. São Paulo: Polis: Associação Paulista de Bibliotecários, 1992. Disponível em: https://abecin.org.br/wp-content/uploads/2021/03/Servicos-de-referencia.pdf. Acesso em: 5 jul. 2024.
FIGUEIREDO, N. M. de. Textos avançados em referência & informação. São Paulo: Polis: Associação Paulista de Bibliotecários, 1996. Disponível em: https://abecin.org.br/wp-content/uploads/2021/03/Textos-avancados.pdf. Acesso em: 5 jul. 2024.
GOMES, H. F. A dimensão dialógica, estética, formativa e ética da mediação da informação. Informação & Informação, Londrina, v. 19, n. 2, p. 46-59, maio/ago., 2014. Disponível em: https://doi.org/10.5433/1981-8920.2014v19n2p46. Acesso em: 4 dez. 2024.
GOMES, H. F. Mediação da informação e suas dimensões dialógica, estética, formativa, ética e política: um fundamento da ciência da informação em favor do protagonismo social. Informação & Sociedade: estudos, João Pessoa v. 30, n. 4, p. 1-23, out./dez. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.22478/ufpb.1809-4783.2020v30n4.57047. Acesso em: 4 dez. 2024.
GROGAN, Denis. A prática do serviço de referência. 2. ed. Brasília: Biquet de Lemos/Livros, 2001.
HUTCHINS, M. Introdução ao trabalho de referência em bibliotecas. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1973.
LIMA, G. M. de C; ARAÚJO, C. A. A. Serviço de referência: práticas informacionais do bibliotecário. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 16, p. 1-23, jan./dez. 2020. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1336. Acesso em: 4 dez. 2024.
MACEDO, N. D. de. Princípios e reflexões sobre o serviço de referência e informação. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, n. 1, v. 23, p. 9-37, jan./dez. 1990.
MARTINS, M. G. de; RIBEIRO, M. de L. G. Serviço de referência e assistência aos leitores. Porto Alegre: Ed. da UFRGS, 1979.
MEDEIROS, F. G. G.; PRESSER, N. H. Informação e inclusão social: perspectivas possíveis. Ciência da Informação em Revista, Maceió, v. 7, n. 1, p. 19-33, jan./abr. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.28998/cirev.%25y719-33. Acesso em: 4 dez. 2024.
NOGUEIRA, G. M; VAHL, M. M.; WILLIS, A. I. A biblioteca como um espaço de acolhimento, inclusão e promoção da diversidade. 2019. Cadernos de Educação, Pelotas, n. 62, jul./dez. 2019. Disponível em: https://revistas.ufpel.edu.br/index.php/educacao/article/view/3349. Acesso em: 4 dez. 2024.
OLIVEIRA, E. F. T. de. Estudos métricos da informação no Brasil: indicadores de produção, colaboração, impacto e visibilidade. Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2018.
PRADO, M. A. R do; SANTOS, D. S. V dos. Vertentes propositivas para a mediação da informação. ConCI: Convergências em Ciência da Informação, Aracaju, v. 3, n. 1, p. 2-24, jan./abr. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.33467/conci.v3i1.12890. Acesso em: 4 dez. 2024.
PRADO, M. A. R. do. Acolhimento e receptividade pela mediação da informação. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 19, p. 1-36, jan./dez. 2023. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1729. Acesso em: 4 dez. 2024.
PRADO, M. A. R. do. Mediação da leitura e acolhimento na biblioteca escolar: perspectivas teóricas de uma educação pós-pandemia da Covid-19. Revista ACB, Florianópolis, v. 27, n. 2, p. 2-30, maio/ago. 2022. Disponível em: https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/1860. Acesso em: 4 dez. 2024.
PRADO, M. A. R. do. O acolhimento como princípio da mediação da informação. Folha de Rosto, Juazeiro do Norte, v. 6, n. 3, p. 5-13, set./dez. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.46902/2020n3p5-13. Acesso em: 4 dez. 2024.
RIOS, R. R. Homofobia na perspectiva dos Direitos Humanos e no contexto dos estudos sobre preconceito e discriminação. In: JUNQUEIRA, Rogério D. (org.). Diversidade sexual na educação: problematizações sobre a homofobia nas escolas. Brasília: Ministério da Educação; Secretaria de Educação Continuada; Alfabetização e Diversidade; Unesco, 2009.
SILVA, A. F. da; SPUDEIT, D. Bibliotecas inclusivas: o que posso fazer para a inclusão das pessoas com deficiência visual? São Paulo: Abecin, 2020.
SPENGLER, F. M.; PINHO, H. D. B. de. A mediação digital de conflitos como política judiciária de acesso à justiça no Brasil. Revista da Faculdade de Direito da UFMG, Belo Horizonte, n. 72, p. 219-257, jan./jun. 2018. Disponível em: https://www.direito.ufmg.br/revista/index.php/revista/article/view/1923. Acesso em: 4 dez. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Anais do Seminário Internacional de Informação, Tecnologia e Inovação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores que tiverem seus trabalhos submetidos e publicados concordam que mantêm os respectivos direitos autorais e concedem ao Seminário Internacional de Informação, Tecnologia e Inovação (SITI) o direito de publicação simultaneamente disponibilizada de acordo com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.