Access, education and literacy

key themes in Information Science between the years 2013 and 2022

Authors

Keywords:

knowledge discovery in texts, information retrieval, text minin, research line, concentration area

Abstract

The project "Information Science: what we have done, where we are, and where we are going?" investigated the main themes in Information Science in Brazil between 2013 and 2022. Applied and quantitative in nature, it analyzed 1,683 publications from four A1 journals: "Dados," "Informação e Sociedade: estudos," "Perspectivas em Ciência da Informação," and "Transinformação." Utilizing Knowledge Discovery in Texts (KDT) and Text Mining in the stages of Collection, Preprocessing, Indexing, Mining, and Analysis, with R language, the results indicated that "Access," "Education," and "Information Literacy" were central themes, with the latter emerging in recent years.

Author Biographies

  • André Luiz Dias de França, Universidade Federal da Paraíba

    Doutor e Mestre em Ciência da Informação, e Graduado em Comunicação pela Universidade Federal da Paraíba.  Professor Adjunto no Departamento de Comunicação Social da Universidade Federal da Paraíba.

  • Isaac Newton Cesarino da Nóbrega Alves, Universidade Federal da Paraíba

    Mestre em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Paraíba e Graduado em Arquivologia pela  Universidade Estadual da Paraíba e em Letras - Língua Portuguesa pela Universidade Federal da Paraíba .

  • Francisco de Sousa Pereira, Universidade Federal da Paraíba

    Graduando em Relações Públicas pela Universidade Federal da Paraíba.

References

ASSOCIATION OF COLLEGE & RESEARCH LIBRARIES (ACRL). Referencial da literacia da informação para o ensino superior. Traduzido por Tatiana Sanches, Maria Luz Antunes; Carlos Lopes. Lisboa: Associação Portuguesa de Bibliotecários, Arquivistas, Profissionais da Informação e Documentação, 2022. Disponível em: https://bad.pt/formacao/projetos/combater_desinformacao/. Acesso em: 10 jun. 2024.

BARRETO, Aldo de Albuquerque. Uma história da ciência da informação. In: TOUTAIN, Lídia Maria Batista Brandão. Para entender a Ciência da Informação. Salvador: EDUFBA, 2007. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/bitstream/ufba/145/1/Para%20entender%20a%20ciencia%20da%20informacao.pdf. Acesso em: 24 jun. 2024.

BRASIL. Arquivo Nacional. Dicionário brasileiro de terminologia arquivística. 1. ed. Rio de Janeiro: Arquivo Nacional, 2013.

DIAS, Eduardo Wense. Ensino e pesquisa em ciência da informação. DataGramaZero - Revista de Ciência da Informação, v.3 n. 5, out. 2002. Disponível em: http://afro.culturadigital.br/wp-content/uploads/2017/10/Artigo-12-1.pdf. Acesso em: 24 jun. 2024.

DUDZIAK, E. A. Competência em informação: melhores práticas educacionais voltadas para a information literacy. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA E DOCUMENTAÇÃO, 2005. Anais [...] Curitiba: ABPR, FEBAB, 2005.

FRANÇA, Andre Luiz Dias de. A estrutura do fluxo informacional do Sistema Nacional de Transplantes: uma investigação sob a óptica da Análise de Redes Sociais. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2012, 170 f.

FRANÇA, André Luiz Dias de. Violência e crimes políticos: estudo centrado na teoria fundamentada e análise de redes sociais. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2019, 257 f.

FROHMANN, B. O caráter social, material e público da informação na contemporaneidade. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO (Enancib), 7. Anais [...] Marília: [s.n.], 2006.

LIBÂNEO, José Carlos. Os métodos de ensino. São Paulo: Cortez, 1994.

NEVES, D. A. de B. Meta-aprendizagem e Ciência da Informação: uma reflexão sobre o ato de aprender a aprender. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 12, n. 3, p. 116-128, set. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pci/a/RzyWqX5KtzPqfc9MXDsCTwz/?%20lang=pt&format=pdf. Acesso em: 7 jun. 2024.

RIGHETTO, G. G. Competência em informação às pessoas transgênero: conjecturando diálogos insurgentes frente ao CIStema. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 27, n. 2, p. 101-128, abr. 2022. Disponível em:

https://www.scielo.br/j/pci/a/WcQJXj5QBRPRvXnT6LqP84t/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 10 jun. 2024.

SARACEVIC, Tefko. Ciência da informação: origem, evolução e relações. Perspectivas em Ciência da Informação. Belo Horizonte, v. 1, n. 1, jan./jun. Belo Horizonte, 1996. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/37415. Acesso em: 13 out. 2024.

SOUZA, Rosali Fernandez de. Organização do conhecimento. In: TOUTAIN, Lídia Maria Batista Brandão. Para entender a Ciência da Informação. Salvador: EDUFBA, 2007.

Disponível em: https://repositorio.ufba.br/bitstream/ufba/145/1/Para%20entender%20a%20ciencia%20da%20informacao.pdf. Acesso em: 24 jun. 2024.

SOUZA, Maryana Gonçalves. Corpo Docente: Instrução, Formação e Composição no Colégio Luiz Viana (1970-1979). ENCONTRO INTERNACIONAL E ENCONTRO DE HISTÓRIA DA ANPUH-RIO: História e Parcerias, 18. Anais [...] Disponível em: https://www.encontro2018.rj.anpuh.org/resources/anais/8/1529700568_ARQUIVO_ARTIGORJ.pdf. Acesso em: 26 jun. 2024.

TARGINO, Maria das Graças. O óbvio da informação: acesso e uso. TransInformação, Campinas, v. 19, n. 2, p. 95-105, maio/ago. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tinf/a/qRRhvBw8yjJH3D7rqdMJtVN/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 18 jun. 2024.

TAROUCO, L. M. R.; RODRIGUES, A. P.; SCHMITT, M. A. R. Integração do MOODLE

com repositórios abertos. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 18, n. 1, p. 66-85, jan. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pci/a/5LkrQ6LC75m6rdPgsYyqrbw/?%20format=pdf&lang=pt. Acesso em: 9 jun. 2024.

PINHEIRO, Lena Vania Ribeiro; FERREZ, Helena Dodd. Tesauro Brasileiro de Ciência da Informação. Rio de Janeiro; Brasília: Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (Ibict), 2014. Disponível em: http://sitehistorico.ibict.br/publicacoes-e-institucionais/tesauro-brasileiro-de-ciencia-da-informacao-1/copy_of_TESAUROCOMPLETOFINALCOMCAPA24102014.pdf. Acesso em: 26 jun. 2024.

VITORINO, Elizete Vieira; PIANTOLA, Daniela. Competência informacional - bases históricas e conceituais: construindo significados. Ciência da Informação, Brasília, DF, v. 38, n. 3, p.130- 141, set./dez. 2009. Disponível em: https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1236/1414. Acesso em: 5 jun. 2024.

Published

2024-12-23

Issue

Section

EXT 2 - Informação, Comunicação e Processos Tecnol´ógicos

How to Cite

Access, education and literacy: key themes in Information Science between the years 2013 and 2022. (2024). Seminário Internacional De Informação, Tecnologia E Inovação, 6, e161. https://observinter.al.org.br/index.php/siti/article/view/161