Innovation and digital technologies in school libraries

bibliometric and content study in the Brapci database

Authors

Keywords:

scientific productions, innovation, digital technologies, Information Science, school library

Abstract

This research discusses innovation and digital technologies in school libraries in the context of Information Science. It presents an overview from 1960 to 2024 of all scientific productions indexed in the Information Science Database, in order to find out what the literature produces on the topic. It is an exploratory and qualitative-quantitative research and carries out a bibliometric study and content analysis of the productions.  19 productions were identified, with 2020 being the year with the highest production peak. Therefore, it is possible to verify a small trend of scientific productions on innovation and digital technologies in school libraries. 

Author Biographies

  • Sanielly Ianar Alves de Lima, Universidade Federal de Alagoas

    Mestranda em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Alagoas.

  • Roberia de Lourdes de Vasconcelos Andrade, Universidade Federal de Alagoas

    Doutora e mestra em Ciência da Informação, e Graduada em Biblioteconomia. Professora do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal de Alagoas.

References

ALMEIDA, M. E. B.; VALENTE, J. A. Tecnologias e currículo: trajetórias convergentes ou divergentes? São Paulo: Paulus, 2011. Cap. 3, p. 27-37.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2011.

BUFREM, L. S. et al. Modelizando práticas para a socialização de informações: a construção de saberes no ensino superior. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 15, n. 2, 2010. Disponível em: https://www.brapci.inf.br/#/about/Brapci. Acesso em: 30 jun. 2024.

CAREGNATO, R. C. A.; MULTI, R. Pesquisa qualitativa: Análise de discurso versus Análise de conteúdo. Texto Contexto Enferm., Florianópolis, v. 15, n. 4, p. 679-684, out./dez. 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo. php?pid=s0104- 07072006000400017&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 30 jun. 2024.

CARNEIRO, G. B.; AMIEL, T. Tendências de inovação em bibliotecas escolares: vertentes emergentes para ressignificar esses espaços. Bibl. Esc. em R., Ribeirão Preto, v. 8, n. 1, p. 42-63, 2022. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/berev/article/view/186748/179667. Acesso em: 01 fev. 2024.

CASSIOLATO, J. E.; LASTRES, H. M. M. Políticas de Inovação e desenvolvimento. In: COUTINHO, D. R.; FOSS, M. C.; MOUALLEM, P. S. B. Inovação no Brasil: avanços e desafios jurídicos e institucionais. São Paulo: Blucher, 2017. p. 19-56.

CASSIOLATO, J. E.; LASTRES, H. M. M. Sistemas de inovação e desenvolvimento: as implicações da política. São Paulo em Perspectiva, v. 19, n. 1, p. 34-45, jan./mar. 2005.

CAVALCANTI, C. X. A abordagem da inovação na perspectiva sociotécnica de Michel Callon. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ESTUDOS ORGANIZACIONAIS, 4., 2016, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: SBEO, 2016. Disponível em: https://anaiscbeo.emnuvens.com.br/cbeo/article/view/185/177. Acesso em: 1 fev. 2024.

DUARTE, T.; SPUDEIT, D. Práticas inovadoras nas bibliotecas escolares em Florianópolis: empreendedorismo cultural em foco. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 23, n. 3, p. 104–123, jul./set. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/. Acesso em: 27 jun. 2024.

GABRIEL JÚNIOR, R. F.; SOUZA, A. T.; SILVA, M. C. Inovação na Ciência da Informação: análise da Produção científica na BRAPCI. Comun. & Inf., Goiânia, GO, v. 23, p. 1-18, 2020. Disponível em: https://revistas.ufg.br/ci/article/download/60284/35805/313995. Acesso em: 1 fev. 2024.

GUEDES, V. S.L.; BORSCHIVER, S. Bibliometria: uma ferramenta estatística para a gestão da informação e do conhecimento, em sistemas de informação, de comunicação e de avaliação científica e tecnológica. In: ENCONTRO NACIONAL DE CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 6., 2005-2006, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: UFRJ, 2005. Disponível em: https://cinform-anteriores.ufba.br/. Acesso em: 16 abr. 2024.

LIMA, F. R.; GOMES, R. Conceitos e tecnologias da indústria 4.0: uma análise bibliométrica. Rev. Bras. Inov., Campinas, SP, v. 19, p. 1-30, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/. Acesso em: 13 abr. 2024.

MORICOCHI, L.; GONÇALVES, J. S. Teoria do desenvolvimento econômico de Schumpeter. Informações Econômicas, São Paulo, v. 24, n. 8, ago. 1994. Disponível em: http://www.iea.agricultura.sp.gov.br/ftpiea/tec3-0894.pdf. Acesso em: 31 jan. 2024.

PAIVA, J. E. M. Um estudo acerca do conceito de tecnologia. Educação & Tecnologia, Belo Horizonte, v. 4, n. 1/2, 1999. Disponível em: https://seer.dppg.cefetmg.br/index.php/revista-et/article/view/249. Acesso em: 1 fev. 2024.

PLONSKI, G. A. Inovação em transformação. Estudos Avançados, São Paulo, v. 31, n. 90, maio/ago. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/3Vmk8zqHbrVcgBwhMTyTC7d/abstract/?lang=pt. Acesso em: 30 jan. 2024.

RIBEIRO, A. C. M. L.; FERREIRA, P. C. (org.). Biblioteca do século XXI: desafios e perspectivas. Brasília: IPEA, 2016. Disponível em: https://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/7426/1/Biblioteca_do_seculo_xxi.pdf/. Acesso em: 30 jan. 2024.

RODRIGUES, A. L. Tecnologias e Metodologias para o desenvolvimento de competências na biblioteca escolar: Estudo de caso em Portugal. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 25, n. 2, p. 365-382, abr./jul. 2020. Disponível em: https://revista.acbsc.org.br/. Acesso em: 29 jun. 2024.

SOARES, S. J. et al. O uso das tecnologias digitais de informação e comunicação no processo de ensino-aprendizagem. In: CONGRESSO INTERNACIONAL ABED DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA (CIAED), 21., 2015, Bento Gonçalves. Anais [...]. Bento Gonçalves, RS: ABED, 2015. Disponível em: http://www.abed.org.br/congresso2015/anais/pdf/BD_145.pdf. Acesso em: 30 jun. 2024.

SOUZA, E. D. A Ciência da Informação: fundamentos epistêmicos-discursos do campo científico e do objeto de estudo. Maceió: EDUFAL, 2015.

VERGUEIRO, W.C. S. Desenvolvimento de coleções: uma nova visão para o planejamento de recursos informacionais. Ciência da Informação, Brasília, v. 22, n. 1, p.13-21, 1993. Disponível em: https://repositorio.usp.br. Acesso em: 29 fev. 2024.

ZANINELLI, T. B.; SANTOS NETO, J. A. Biblioteca escolar com makerspace: um estudo de caso na Biblioteca Abraham Lincoln. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 13, p. 2633-2655, 2017. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1005. Acesso em: 15 fev. 2024.

Published

2024-12-23

Issue

Section

EXT 2 - Informação, Comunicação e Processos Tecnol´ógicos

How to Cite

Innovation and digital technologies in school libraries: bibliometric and content study in the Brapci database. (2024). Seminário Internacional De Informação, Tecnologia E Inovação, 6, e167. https://observinter.al.org.br/index.php/siti/article/view/167