Black voices in academia
an overview of Brazilian graduate research related to ethnic-racial issues
Keywords:
scientific production, ethnic-racial studies, bibliometrics, BDTD, theses and dissertationsAbstract
It analyzes Brazilian graduate studies with ethnic-racial themes deposited in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations between 2002 and 2020. Using bibliometric techniques that allow measuring different indicators of the production of scientific knowledge. Of exploratory nature with characteristics of a descriptive research, with analysis of the retrieval of information in its data referring to the ethnic-racial theme. The results obtained show the area of Human Sciences with the highest number of papers defended, and education stands out as the most productive. We can see that there is an interest on the part of researchers in the development of the theme in different areas of knowledge.
References
AQUINO, Mirian de Albuquerque. Políticas de informação para inclusão de negros afrodescendentes a partir de uma nova compreensão da diversidade cultural. Inc. Soc., DF, v. 3, n. 2, p. 26-37, jan./jun., 2010.
AQUINO, Mirian de Albuquerque; SILVA, Alba Lígia de Almeida. A responsabilidade ético-social da produção de conhecimento na Ciência da Informação. Educare et Educare, Cascavel, v. 10, n. 20, p. 721-728, jul./dez. 2015.
BLATTMAMM, U. ; SANTOS, R. N. M. Acesso e uso de tecnologias em teses e dissertações: o caso BDTD. In: Congresso da Associação Internacional para a Pesquisa Intercultural (ARIC) - Diálogos Interculturais: descolonizando o saber e o poder, 12., 2009, Florianópolis Anais [...] Florianópolis: ARIC, 2009. p. 1-18.
BUENO, W. C. Comunicação científica e divulgação científica: aproximações e rupturas conceituais. Informação & Informação, Londrina, v. 15, n. 1 esp, p. 1-12, dez. 2010.
CAMPELLO, Bernadete Santos. Teses e dissertações. In: CAMPELLO, Bernadete Santos; CÉNDON, Beatriz Valadares; KREMER, Jeannette Marguerite (Org.). Fontes de informação para pesquisadores e profissionais. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2000. p. 121-128.
MEADOWS, A. J. A comunicação científica. Tradução de Antônio Agenor Briquet de Lemos. Brasília: Briquet de Lemos, 1999. 268 p.
MUNANGA, Kabengele. Considerações sobre as Políticas de Ação Afirmativas no Ensino Superior: In: PACHECO, Jairo Queiroz; SILVA, Maria Nilza da (orgs.) O negro na universidade: o direito à inclusão. Brasília-DF, Fundação Cultural Palmares, 2007. p.1-19
NORONHA, Daisy Pires; MARICATO, João de Melo. Estudos Métricos da Informação: primeiras aproximações. Enc. Bibli: R. Eletr. Bibliotecon. Ci. Inf., Florianópolis, n. esp., p.116-128, 2008.
PRÍNCIPE, Eloisa. Comunicação científica e redes sociais. In: ALBAGLI, S. (org.) Fronteiras da ciência da informação. Brasília, DF: IBICT, 2013. p.196-216.
SANTOS, Sarah Rúbia de Oliveira; ARAÚJO, Ronaldo Ferreira de. Questões étnico-raciais na Base Dimensions: dados de produção, uso e atenção online. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, Florianópolis, v. 26, n. esp., p. 1-20, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/78822. Acesso em: 2 fev. 2023.
SAYÃO, Luis Fernando. Afinal, o que é Biblioteca Digital? Revista USP, São Paulo, n. 80, p. 6-17, dez./fev. 2008-2009.
TARGINO, M. D .G. Comunicação científica: uma revisão de seus elementos básicos. Informação & Sociedade: estudos. v. 10, n.2, 2000. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/ies/article/view/326/248. Acesso em: 2 fev. 2023.
WEITZEL, Simone. da Rocha. O papel dos repositórios institucionais e temáticos na estrutura da produção científica. Em Questão, Porto Alegre, v. 12, n. 1, p. 51–71, 2006. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/19. Acesso em: 6 out. 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Seminário Internacional de Informação, Tecnologia e Inovação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores que tiverem seus trabalhos submetidos e publicados concordam que mantêm os respectivos direitos autorais e concedem ao Seminário Internacional de Informação, Tecnologia e Inovação (SITI) o direito de publicação simultaneamente disponibilizada de acordo com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.