Scientific communication on the social web

indicators of the scientific production of teachers of postgraduate programs in Information Science in Brazil

Authors

Keywords:

Scientific communication, scientific divulgation, social media

Abstract

The present work seeks to analyze issues of scientific communication, through the social web and generic social media. Starting from the premise that the scientific production in the country, for the most part, is the responsibility of the postgraduate programs, the area of concentration Information Science was chosen. There were 27 Post-Graduate programs in Information Science, which offer academic masters, master's degrees and masters and doctorates spread across the five regions of the country. Understanding that the research is in the initial phase, it is hoped to identify a favorable scenario in the social web the dissemination of scientific production.

Author Biographies

  • Janyelle Mayara Bento de Melo, Universidade Federal de Alagoas

    Mestranda em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Alagoas.

  • Ibsen Mateus Bittencourt Santana Pinto, Universidade Federal de Alagoas

    Doutor em Administração de Empresas. Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação na Universidade Federal de Alagoas.

References

ARAUJO, Ronaldo Ferreira. Os estudos cibermétricos da informação das estruturas web aos recursos da web social. In: _____. Estudos métricos da informação na web: atores, ações e dispositivos informacionais. Maceió: EDUFAL, 2015.

CARIBÉ, Rita de Cássia do Vale. Comunicação científica: reflexões sobre o conceito. Informação e Sociedade: Estudos, João Pessoa, v.25, n.3, p. 89-104, set./dez. 2015. Disponível em: http://www.periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/ies/article/view/23109. Acesso em: 08. jan. 2019.

CASTRO, Regina C. Figueiredo. Impacto da Internet no fluxo da comunicação científica em saúde. Revista de Saúde Pública, São Paulo, n. 40, p. 57-63, 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-89102006000400009. Acesso em: 22 dez. 2018.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. CAPES. Cursos avaliados e reconhecidos. 2016. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/programa/quantitativos/quantitativoIes.jsf?areaAvaliacao=31&areaConhecimento=60700009. Acesso em: 10 jun. 2019.

DALFOVO, Michael Samir; LANA, Rogério Adilson; SILVEIRA, Amélia. Métodos quantitativos e qualitativos: um resgate teórico. Revista Interdisciplinar Científica Aplicada, Blumenau, v. 2, n. 4, p. 01-13. 2008. Disponível em: http://rica.unibes.com.br/index.php/rica/article/view/243/234. Acesso em: 04 jan. 2019.

KUHN, Thomas S. A estrutura das revoluções científicas. 5. ed. São Paulo: Editora Perspectiva S.A, 1997.

LE COADIC, Y-F. A Ciência da Informação. Brasília: Briquet de Lemos/Livros, 1996.

LÉVY, Pierre. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. São Paulo: Loyola, 2000.

LIMA, Aline Poggi Lins; FREIRE, Isa Maria. As mídias sociais de olho na CI na perspectiva da disseminação da informação. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, v. 19, n. 39, p. 113-132, jan./abr. 2014. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2014v19n39p113/26580. Acesso em: 04 jan. 2019.

MEADOWS, A. J. A comunicação científica. Brasília: Briquet de Lemos, 1999.

MUELLER, Suzana Pinheiro Machado; PASSOS, Edilenice Jovelina Lima. (Orgs.) Comunicação científica. Brasília: Departamento de Ciência da Informação da Universidade de Brasília, 2000. (Estudos avançados em Ciência da Informação, 1).

ORDUÑA-MALEA, E.; MARTÍN-MARTÍN, A.; DELGADO-LÓPEZ-CÓZAR, E. The next bibliometrics: almetrics (author level metrics) and the multiple faces of author impact. El profesional de la información, v. 25, n. 3, p.485-496, maio/jun. 2016. Disponível em: http://www.elprofesionaldelainformacion.com/contenidos/2016/may/18.pdf. Acesso em: 06 jan. 2019.

PRIMO, Alex. O aspecto relacional das interações na Web 2.0. Brasília: E-Compós, 2007.

SILVA, Alzira Karla Araújo da. A dinâmica das redes sociais e as redes de coautoria. Perspectivas em Gestão & Conhecimento, João Pessoa, v. 4, n. esp., p. 27-47, out. 2014. Disponível em: http://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/pgc/article/view/21275/11747. Acesso em: 21 dez. 2018.

SPELLER, P.; ROBL, F.; MENEGHEL, S. M. (org.). Desafios e perspectivas da educação superior brasileira para a próxima década. Brasília: UNESCO, CNE, MEC, 2012. Disponível em: http://www.unesco.org/new/pt/brasilia/about-this-office/single-view/news/desafios_e_perspectivas_da_educacao_superior_brasileira_para_a_proxima_decada_pdf_only/. Acesso em: 16 dez. 2018.

TARGINO, Maria das Graças. Comunicação científica: o artigo de periódico nas atividades de ensino e pesquisa do docente universitário brasileiro na pós-graduação. 1998. 387 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação), Universidade

de Brasília, Brasília, 1998.

TARGINO, Maria das Graças. Comunicação científica: uma revisão de seus elementos básicos. Informação e Sociedade: estudos, João Pessoa, v. 10, n. 2, p. 67-85, 2000. Disponível em: http://www.ies.ufpb.br/ojs/index.php/ies/article/view/326/248. Acesso em: 22 dez. 2018.

Published

2019-06-14

Issue

Section

LP 2 - Informação, Comunicação e Processos Tecnol´ógicos

How to Cite

Scientific communication on the social web: indicators of the scientific production of teachers of postgraduate programs in Information Science in Brazil. (2019). Seminário Internacional De Informação, Tecnologia E Inovação, 1, e3. https://observinter.al.org.br/index.php/siti/article/view/3